Sağlık

Kimler greyfurt yememeli, faydaları ve zararları nelerdir? Greyfurt kilo aldırır mı?

Greyfurt, ekşi tadı nedeniyle çoğumuzun kaçındığı yarı tropikal bir meyvedir. Aslında acıdan tatlıya, ekşiden farklı tatlara sahip olan bu narenciye Amerika’da 20 çeşitte yetişiyor. Türkiye’de portakal ve mandalinaya göre daha az tüketilen bu meyveyi kahvaltıda tercih etmek bir alışkanlık. Ülkemizde çoğunlukla suyu sıkılarak tüketilirken faydalarının yanında dikkat edilmesi gereken bazı hususlar da vardır. Vitamin ve mineral deposu olan bu meyveyi gelin biraz daha yakından tanıyalım…

GREYFRUTUN FAYDALARI

Kan şekerini dengeler

Greyfurt glisemik indeksi düşük bir meyve olarak kan şekerini olumsuz etkilemez. Tersine, araştırmalar greyfurtun tip 2 diyabet üzerinde olumlu bir etkisi olduğunu göstermektedir. Uzmanlar, greyfurtun acı olmasına rağmen, naringin bileşeninin ‘tip 2 diyabetli kişilerde glikoz intoleransını iyileştirmek için kullanılan bir inhibitörle karşılaştırılabilir özelliklere sahip olduğunu’ ortaya çıkardı.

kilo korumaya yardımcı olur

Zayıflatıcı özelliği toplum içinde ne kadar yaygın olursa olsun bu mutlak bir durum değildir. Greyfurt meyvesi uzun süre tok tutarken kilo vermeye yardımcı olur. Yüksek tansiyon, obezite ve yüksek lipid (yağ) seviyeleri arasında bağlantı kurarak kan basıncını ve kan lipit seviyelerini iyileştirmeye yardımcı olur. Bu nedenle greyfurtun kilo kontrolü ve obeziteyi önleme konusundaki uzun vadeli faydalarından bahsetmek daha doğru olacaktır.

Felç riskini azaltır

Araştırmalara göre; Greyfurt ve portakal gibi turunçgillerde bulunan daha fazla flavonoid tüketmek, kadınlarda iskemik inme riskini azaltmaya yardımcı olur. Felç riskine karşı beslenmenize greyfurt ekleyebilirsiniz.

kalbi korur

İçeriğindeki lif, potasyum, likopen, C vitamini ve kolin kombinasyonu kalp sağlığına katkı sağlar. Yüksek potasyum alımını ve tuz azaltımını teşvik ederken, yüksek tansiyonun neden olabileceği bazı komplikasyonları da önler.

Zengin antioksidan içeriği

Greyfurt, C vitamini gibi antioksidanlar açısından zengin bir meyvedir. Antioksidanlar, serbest radikallerin neden olduğu kansere karşı koruyucu bir kalkan görevi görür. Bir küçük boy greyfurt 68,8 miligram (mg) C vitamini içerir. Yetişkinlerde önerilen günlük C vitamini miktarının kadınlar için 75 mg, erkekler için 90 mg olduğu bilinmektedir. Yine küçük bir greyfurtta bulunan 2270 mikrogram likopenin kanserden korunmada temel olabileceği söyleniyor.

Sindirim sistemini düzenler

Greyfurt yüksek miktarda su ve lif içerir. 200 gram greyfurt 182 gram su ve 2.2 gram lif içerir. Lif ve su, kabızlığı önlerken sindirim sisteminin gerçek çalışmasına katkıda bulunur. Yetişkinler, yaşa ve cinsiyete bağlı olarak günde 28-33,6 gram lif tüketmelidir. Yüksek lif tüketimi kolorektal kanser riskini azaltmada da faydalıdır.

bağışıklık güçlendirici

A ve C vitaminleri bağışıklık sistemini güçlendirmede temel bir rol oynar. C vitamininin diyetle alınması, solunum ve diğer enfeksiyonların önlenmesinde değerlidir. Kronik hastalığı olan yetişkinler ve sigara içenler C vitamini alımına özellikle dikkat etmelidir. A ve C vitaminlerinin kombinasyonu, hasta olduğunuzda iyileşme süresini kısaltır. Bu acı-tatlı meyvede bulunan sitrik asit, sindirimden sonra alkali tepki oluşturur. Bu da soğuk algınlığı, öksürük ve gribe karşı koruyucu bir bariyer oluşturur.

KİMLER GREYFRUTU TÜKETMEMELİDİR? GREYFRUTUN ZARARLARI

  • İlaçlarla etkileşimi yüksek bir meyve olduğu için enzim bağlama kapasitesi de yüksektir. Bu özelliği ilacın bağırsaktan kana normalden daha hızlı karışmasına neden olabilir. İlacın kandaki seviyesini yükselttiği için tehlikeli olabilir. Bazı psikiyatrik ilaçlar (antidepresanlar ve anksiyete ilaçları), yüksek tansiyon, kalp ritmi ve kolesterol ilaçları alırken greyfurt tüketirken doktora danışılmalıdır.

  • Yine yüksek potasyum içeriği nedeniyle böbrek enfeksiyonu olan bireylerin de greyfurt tüketimine dikkat etmesi gerekir. Böbreklerdeki hasar, fazla potasyumun kandan atılmasını zorlaştırabilir. Bazı durumlarda, potasyum birikimi yaşamı tehdit edici olabilir.

  • Gastroözofageal reflü hastalığı olan kişiler greyfurt asidik yapısından dolayı tüketemeyebilir. Bu da bireylerde mide yanmasına neden olabilir.

  • Kemoterapi tedavisi sırasında tekrar greyfurt tüketilmesi önerilmez.

haberalacakaya.com.tr

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu