Mavi Vatan’da ülke çıkarlarını koruyacak proje imzalandı
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde (KKTC) Doğu Akdeniz Gemi Trafik Hizmetleri Sistemi (GHTS) ile iki ülke arasındaki deniz trafiğinin izlenmesi amacıyla Ankara’da ‘GTHS Projesi’nin imzası atıldı.
Doğu Akdeniz Gemi Trafik Hizmetleri Sisteminin (GTHS) Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde (KKTC) kurulmasına ilişkin sözleşmenin imza töreni Ankara’da bir otelde gerçekleştirildi. Projenin sözleşmesini Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Erhan Arıklı imzaladı. Sistem, Türkiye’nin Doğu Akdeniz’deki etkinliğini artıracak ve bu bölgedeki gemi hareketlerinin etkin bir şekilde tespit edilerek entegre bir resme aktarılmasını sağlayacak.
“2023’te elleçleme miktarı 521 milyon tona çıktı”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, denizcilik alanında son derece temkinli ve gerçekçi olmak gerektiğini belirterek, “Türk sermayeli deniz ticaret filosu 2002 yılında 8,9 milyon dwt ton ile dünyada 17’nci sırada yer alırken, bugün 45,7 milyon deadweight ton ile 12. sırada yer almaktadır.Bayraklı gemilerimiz, 2008 yılından bu yana denizcilik alanında dünyanın en prestijli kontrol rejimi olan Paris Memorandumu’nun beyaz listesinde yer almaktadır. Denizcilik sektörü.Ülkemiz 85 aktif tersanesi ile gemi siparişlerinde dünya 7., gemi tonajında ise 11. sırada yer almaktadır.2002 yılında 190 milyon ton olan elleçleme miktarı 2023 yılında 521 milyon tona çıkmıştır.Tekirdağ, Ambarlı Konteyner Limanları , Kocaeli ve Mersin dünyanın en aktif 100 limanı arasında yer alıyor. Buna ek olarak, 1 milyondan fazla amatör denizci ve 138 bin denizci var. “Türkiye, dünyanın önde gelen deniz insan kaynağına sahip ülkelerden biri” dedi. .
“ÖTV’si sıfıra indirilen akaryakıt uygulamasıyla denizcilik sektörüne desteğimizi sürdürüyoruz.”
2002 yılından bu yana deniz turizmi ve deniz taşımacılığı faaliyetlerinde önemli ilerlemeler kaydedildiğini belirten Bakan Uraloğlu, “Türkiye, hem yat hem de kruvaziyer turizmi açısından büyük fırsatlara sahip. Son 22 yılda inşa ettiğimiz yeni marinalarla bugüne kadarki en büyük fırsatlara imza attık.” – Bağlama kapasitesinin artmasıyla ülkemiz yat sanayisine kavuştu. Turizm açısından yeni bir çekim merkezi haline geldi. 2002 yılında 8 bin 500 olan marina kapasitemizi 25 binin üzerine çıkardık. Ülkemiz limanlarında 2023 yılı sonunda kruvaziyer yolcu sayısı bir önceki yıla göre yüzde 20 artarak 993’ten 1.192’ye çıkacak. 1 milyon yolcudan yüzde 53 artışla 1 milyon 542 bin yolcuya çıktı. Bu artışı bu yıl da devam ettirerek 2024 yılında 2 milyon yolcu sayısını aşmayı hedefliyoruz. Deniz taşımacılığı faaliyetlerini geliştirmek amacıyla sıfıra indirilen ÖTV’li akaryakıt uygulamasıyla denizcilik sektörüne destek vermeye devam ediyoruz. Bu kapsamda 2004 yılından bu yana yaklaşık 11,5 milyar lira takviye, 6,7 milyon ton akaryakıt takviyesi sağladık. Bu takviyenin başarılı sonuçlarını her noktada görüyoruz” dedi.
“Ro-Pax gemilerine her 10 deniz mili için 3 dolar teşvik veriyoruz.”
Uluslararası bağlantılı düzenli Ro-Ro hatlarında taşınan araç sayısının son 20 yılda 220 binden 2022 sonu itibarıyla 725 bine çıktığı bilgisini paylaşan Uraloğlu, “Ro-Ro taşımacılığına da destek veriyoruz. Karayoluyla Denize Taşınan Yüklerin Transferinin Desteklenmesi Hakkında Yönetmelik kapsamında Türk bayraklı Ro-Ro gemilerine her 10 deniz mili için yük birimi başına 2 Dolar, Ro-Ro’ya ise her 10 deniz mili için yük birimi başına 3 Dolar teşvik sağlıyoruz. Pax gemileri.Ayrıca mevzuatta belirtilen şartların sağlanması durumunda Ro-Ro ve Ro-Pax gemilerinin limanlarımızda bayrak farkı gözetmeksizin ödediği kılavuzluk ve römorkör ücretleri Bakanlığımızca belirlenmektedir.Verilen ilk teşvikle birlikte Bu kapsamda İzmir-Sete arasında yeni bir Ro-Ro hattı açıldı.Bu hatta şu ana kadar yaklaşık 25 milyon liralık destek sağlanmış olup, Fransa’dan 5 bin 361 yük taşıyan araç otoyolu kullanmadan ve aktarmasız olarak transfer edildi. Sınır kapılarımızda yoğunluk yaşanıyor. “Avrupa Birliği topraklarına ulaştı” dedi.
“Kurduğumuz sistemlerle denizlerimizi 7/24 izliyoruz.”
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ile Türkiye arasındaki deniz ticareti hakkında bilgi veren Bakan Uraloğlu, 2022 yılında 1,9 milyon ton olan yük elleçleme miktarının 2023 yılı sonunda yüzde 29 artarak 2,45 milyon tona çıktığını belirterek, şunları söyledi:
“Araç taşımacılığında 2022 yılında 68 bin 300 araç taşınırken, 2023 yılında bu sayı yüzde 8 artarak 73 bin 800’e çıktı. Bu artışların önümüzdeki yıllarda da devam edeceğine ve milletimizin huzur ve refahı için üzerimize düşeni yapmaya kararlıyız. Hem Kıbrıs Türk Halkına, hem de vatanımıza.” Devam edeceğimize yürekten inanıyorum. Ülkemizde denizciliğin ekonomik büyüklüğünün yanı sıra, mavi vatanımızda seyir, can, mal ve çevre emniyeti ile deniz güvenliğini sağlamak en değerli misyonumuzdur. Kurduğumuz sistemlerle denizlerimizi 7/24 izliyoruz. COSPAS-SARSAT ve GMDSS sistemleriyle denizlerimizi duyuyoruz, otomatik tanımlama sistemiyle ise gemi trafik hizmet merkezleriyle görüyor ve yönetiyoruz. Bakanlığımız bünyesinde 7/24 hizmet veren Ana Arama Kurtarma Uyum Merkezimiz, sadece Türkiye Arama Kurtarma Bölgesinde değil, dünyanın her yerinde ülkemiz denizciliğine ve havacılığına hizmet vermektedir. Ayrıca komşu ülkelerin ve diğer ülkelerin kurtarma merkezleriyle de anında temas halinde olunuyor. “Ülkemizde kurmayı başardığı tek merkezdir.”
Bakan Uraloğlu, kurulan Gemi Trafik Hizmet Sistemleri ile yılda ortalama 40 bin geminin geçiş yaptığı, dünyanın en yoğun deniz trafiğine sahip bölgelerinden biri olan Türk Boğazlarında seyir emniyeti ve deniz güvenliğinin önemli ölçüde arttığını söyledi. ve tüm kıyıları boyunca.
Sistem sayesinde denizde birçok denetim sağlanabilecek.
‘Doğu Akdeniz Gemi Trafik Hizmetleri Sistemi’ projesi sayesinde tamamen milli olarak geliştirilecek yazılımla tüm altyapının millileştirilmesiyle bu alanda teknolojik bağımsızlık sağlanacağını belirten Uraloğlu, şöyle konuştu:
“Projemiz 3 adet Trafik Gözetleme İstasyonu ve 1 adet Gemi Trafik Hizmet Merkezi’nden oluşan çeşitli entegrasyonlardan oluşacaktır. Gemi tanımlama, gemi trafiğinin kesintisiz izlenmesi ve düzenlenmesi, seyir bilgilerinin ve genel uyarıların gemilere iletilmesi, belirli alanların denetim yönetimi, gemi trafiğinin önlenmesi, Kaçakçılık, kaza risklerinin tespiti ve uyarılar.” “Bu sistemler sayesinde kaza, yangın gibi acil durumlarda ilgili tarafların bilgilendirilmesi, petrol kirliliğiyle mücadeleye destek verilmesi, gerektiğinde meteorolojik bilgilerin gemilerle paylaşılması gibi süreçleri sağlayacağız.”
“Proje insan ticaretinin önlenmesine katkı sağlayacak”
KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Erhan Arıklı, proje sayesinde denizde seyir güvenliğinin artacağını belirterek, “Kaçakçılığın büyük ölçüde önüne geçilecek. Proje, insan ticaretinin önlenmesine katkı sağlayacak. Kendi bölgemizdeki gemi trafiğini organize edeceğiz. Gemilerin rotalarını düzenleyerek deniz kazalarının önlenmesini sağlayacağız. Arama kurtarma yapacağız.” “Operasyonlarımızda da faydası olacak. KKTC, Türkiye’nin Doğu Akdeniz’deki hak ve çıkarlarını koruyan en önemli aktördür” dedi.
“Deniz hareketliliğinin kontrol altında tutulması büyük önem taşıyor.”
Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanı Haluk Görgün, Türkiye’nin özel bir coğrafyada bulunduğunu ve denizde başta enerji olmak üzere ekonomik kaynaklara sahip olduğunu belirterek, şunları söyledi:
“Boğazlarımızın askeri ve siyasi değeri hem barış hem de kriz ortamlarında ön plana çıkmaktadır. Ülkemiz için Akdeniz, Karadeniz ve Ege, güvenlik ve ekonomik açıdan milletimizin bekasının ve milli çıkarlarının ayrılmaz bir parçasını temsil etmektedir. Ülkemizin güvenliği, deniz yetki alanlarımızdaki çıkarlarımızın korunması ve küresel güç vizyonumuza katkısı.” Deniz gücünün sağlanması için askeri ve ticari taraflardan aktif ve sürdürülebilir bir deniz gücünün oluşturulması hayati önem taşımaktadır. Deniz gücünü oluşturan en önemli faktörlerden biri yerli ve milli ileri teknoloji ve modern Türk Deniz Kuvvetlerinin varlığıdır. Denizcilik teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte deniz kaynakları milli imkanlarla elde edilebilmekte ve deniz hareketliliği kontrol altına alınmaktadır. “Bunu yerli yerinde tutmak büyük önem taşıyor. Savunma Sanayii Başkanlığı olarak paydaşlarımızla birlikte yürüttüğümüz planlı atılımlar ve çalışmalar sonucunda son yıllarda değerli bir noktaya gelindiğini söylemek isteriz. Deniz gücümüz için her iki unsurun inisiyatifiyle.”
İmza törenine KKTC Başbakanı Ünal Üstel, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Erhan Arıklı, Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Lideri Haluk Görgün, KKTC ve Türkiye Cumhuriyeti bürokratları, Havelsan ve sektör temsilcileri katıldı. Konuşmaların ardından protokolle hatıra fotoğrafı çektirildi. – ANKARA